Barnebokmarkedet er konservativt

17 May

 

Barbapapa er 40 år

Hvad der startede med, at Barbapapa voksede op af jorden som en anden blomst, blev til en familie på ni. Om det er for at redde miljøet eller slippe tilfangetagne dyr fri, kan man regne med, at Barbapapa løser det hele. Nu fylder fortællingen 40 år, og den rider på succesen af gamle genudgivelser og nye udgivelser, som bliver godkendt af opfinderne af Barbapapa, parret Annette Tison og Talus Taylor, der er bosiddende i Paris.

Pludselig popularitet

Grunden til den pludselige popularitet skal findes i forældrene, mener redaktør for Barbapapa-bøgerne på Politikens Forlag, Nana Baaner Klitgaard.

»Børnebogsmarkedet er konservativt. Barbapapa er blevet en klassiker, fordi der er gået en generation, siden de sidst blev læst. For dem, der var børn i 70’erne, kan det være fantastisk af opleve noget fra sin egen barndom og give det videre til sine børn. Man vil gerne have genkendelsen, fordi det er trygt og godt,« siger hun og fortæller, at det typisk er fra halvandet år til omkring seksårsalderen, at Barbapapa er interessant.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: