Kallar barnebøker søppel

25 Jan

Fra Aftenblad:

Inge Håvard Aarskog, som sit i styringsgruppa for barne- og ungdomslitteraturfestivalen «Maktens pluttifikasjon», meiner fleire moderne barne- og ungdomsbøker er makabre, for abstrakte, for politiske, meinings- lause – og regelrett søppel.

– Kva er poenget med denne boka? Kvifor gjera det så makabert? Eg skjønar det ikkje. Dette er ei meiningslaus bok.

Inge Håvard Aarskog sit heime i stova på Forsand og viftar med den kritikarroste og prislønte barnebokforfattaren Bjørn Arild Ersland og illustratør Lilian Brøggers siste barnebok, «Glassklokken». Boka handlar om ei dame som går rundt og plukkar opp daude dyr langs vegen, som ho så puttar inn i ei stor glasklokke. Og ein dag finn ho ei død jente.

– Eg har valt å ikkje visa denne boka til dei minste ungane. Dei hadde hengt seg opp i blodet. Dessutan veit eg ikkje om dei hadde skjønt noko. Kvifor sluttar boka midt i historia, spør Aarskog.

Én kommentar to “Kallar barnebøker søppel”

  1. Randi Anita Helvig januar 26, 2011 kl. 7:11 pm #

    Hei, så flott det du skriv i aftenbladet. Da jeg leste det så tenkte jeg at endelig er det noen som tar opp dette. Jeg har barn i alderen 5- 17 år. Jeg liker å låne bøker til barna og har alltid brukt mye tid på å finne gode bøker. Barna har gjennom skolen av og til fått anbefalinger over bøker som skal gi dem innblikk i nye forfattere, barna sier de er så full av banneord og det er ekkelt det de skriver og de synes også ting er så svevende og abstrakt at de ikke forstår noe. Når de har kommet og klaget og jeg har bladd i dem så har det forskrekket meg flere gange over at dette skal være barnelitteratur. Jeg har av og til sagt at du trenger ikke å lese slikt og så må jeg finne noe bra for dem. På biblioteket overrasker det meg også mange gange at de lar dårlige bøker stå som reklame i hyllene ( de skal reklamere for de nye bøkene) Jeg håper virkelig at det blir en standard i hva som er gode barnebøker. Ungdommene trenger heller ikke å måtte fores med søppel. Det virker ut som om barn og ungdoms hjerner skal være utviklet anderledes enn for 50 år siden, men det tror jeg ikke. Barn skal få leve sin enkle konkrete verden, med fantasi som gjør dagene enkler og gladere. Ikke dukke seg ned i tungsinn og de voksnes fantasi i forhold til vold eller sex. Det drives en vold mot barn og det er å pådytte barna de voksnes fantasi. Dette har jeg fortalt mine barn mang en gang og synes det er så flott når dette også blir tatt opp av andre. Barn bør få hjelp til å være kritiske og mate seg selv med gode ting.
    Jeg håper at andre også vil ta fatt i dette og være med å gi barna «mat » som er sund.
    hilsen Randi Anita

Legg igjen en kommentar

