Hvorfor skal ikke barnelitteraturen, som voksenlitteraturen, reflektere samfunnet vi lever i?

28 Jan

Illustrasjon Ida Neverdahl

Vi er så stolte av vår Superleser Ida Neverdahl 17 år … som har en kronikk i dagens Aftenblad

JEG HAR siden jeg var liten slukt litteratur for barn, ungdom og voksne. I februar. deltar jeg under den nordiske barne- og ungdomskonferansen, kalt maktens pluttifikasjon, hvor jeg er med i et panel kalt «superlesere». Her skal jeg og en gruppe unge lesere diskutere barne- og ungdomsbøker. Mange av disse bøkene skiller seg gjerne litt ut fra de forventningene man har til bøker rettet mot unge lesere, ettersom de tar opp alvorlige tema, og nok er blant den typen bøker som Inge Håvard Aarskog uttrykte at han fant problematiske i tirsdagens artikkel i Aftenbladet. Jeg har også lest flere av de bøkene han ytrer seg om.

Legg igjen en kommentar

